Fjärde semesterveckan

Semestervecka fyra. På så många sätt den härligaste veckan av dem alla och på ett sätt den jobbigaste veckan. Från lunch på måndag till eftermiddag på söndag var jag utan barnen. Men jag var tillsammans med min fina man! Det var första gången vi var ifrån barnen längre än typ 30 timmar båda två på samma gång. Det gick hur bra som helst! Barnen var hos sin mormor och morfar och när vi pratade med mamma på fredag hade inte barnen sagt något om att de saknade oss på hela veckan 😂😳❤️😃

Måndag den 6 augusti - Sandra och hennes kompis Helen hade kommit till oss sent på söndag kväll. De var de underbara själarna som körde upp barnen till Värmland. Alltså hur fint? De åkte 40 mil ner för att sova här en natt, åka och köpa glass med barnen (före lunch) - när min rygg hade låst sig och jag knappt kunde röra mig- äta lunch och sen sätta sig i bilen med barnen och köra de 40 milen tillbaka! Det är kärlek! Älskade systeryster! ❤️
Finaste Sandran! ❤️ Eller MosterSandra som hon heter enligt den andra tjejen på bilden. Hennes andra moster heter dock moster Cattis - två ord, oftast bara moster och ibland bara Cattis. Sandra är alltid Mostersandra 😂
Mer om avfärden senare.
På eftermiddagen lyckades jag bli kvitt den värsta smärtan i ryggen (muskelavslappnande, Ipren och alvedon är bra ibland) så vi åkte till Mio för att hämta en order.

Tisdag den 7 augusti var dagen för avfärden. Joakim visste inte vart vi skulle men när vi satte oss i bilen avslöjade jag resmålet: Köpenhamn! 😃 Han behövde få ta ställning till om han ville köra bil i centrala Köpenhamn eller om han ville betala 2500 kr för parkering på den svenska sidan gränsen.. han valde att köra bil i Köpenhamn och det gick strålande bra!
Vi anlände strax efter klockan 12 och strosade iväg mot Strøget för lunch. Eftermiddagen spenderade vi med att turista vis båt och på kvällen åt vi pizza. Jag hade världens huvudvärk och Joakim var trött efter att ha kört så mycket bil så vi var tillbaka på hotellet och sov vid typ 22 😅
I väntan på färjan i Helsingborg (väntade nog i totalt 7 minuter men vi hann larva oss massor ändå 😍)

Onsdag den 8 augusti fortsatte vi med turistandet på förmiddagen. Denna gång via buss. Eftermiddagen spenderade vi på Tivoli! Vid 17-tiden gick vi till hotellet, duschade och traskade sen iväg mot Nyhavn. Vi hade tänkt äta där men bestämde oss för att vi ville se alla ljusen på Tivoli (och det fanns inga lediga platser ute i solen vid uteserveringarna i Nyhavn - stor idé att sitta inne liksom..). Därför hoppade vi på en turistbåt för att slippa gå tillbaka. Vi trodde att Nyhavn var i slutet på turen men det visade sig att det stoppet var stopp nr två bara så det blev en lång tur på havet innan vi kunde hoppa av och börja gå mot Tivoli. Tror vi satte oss vid ett bord strax efter klockan 21.30 och restaurangen stängde vid 22.
Strax före 23 såg vi Tivolis ljusshowa- så otroligt vacker! - innan vi gick till hotellet.
Tivoli by night är för vackert alltså! Ljus precis överallt 😍

Torsdag den 9 augusti firade vi tio år som par! ❤️ förmiddagen spenderade vi med att leta efter en vit skjorta med mönster på till Joakim (hittade ingen snygg) och att äta lunch på en mysig liten tvärgata. Eftermiddagen spenderade vi med att traska från Den lilla sjöljungfrun, via Kastellet (tror jag),  slottet och Nyhavn tillbaka till hotellet. Vi gjorde massa stopp på vägen - ett för att dingla med fötterna från strandpromenaden, ett för ett glas champagne vid havet och ett för att mumsa belgisk våffla och glass (också vid havet). Vid klockan 20 hade jag bokat bord på en restaurang som rekommenderades av en gammal klasskompis. Peders Oxe - gå dit om ni gillar kött! Superhärlig atmosfär och god mat! Jag är ingen köttperson men tyckte ändå att det var riktigt gott 😊
På vägen tillbaka till hotellet fick vi pausa två gånger för att vi var så mätta 😂 jag tvingade även Joakim att bli fotad/fota i tid och otid. Det var en hur härlig kväll som helst - det blåste lite vilket var skönt efter hettan som varit konstant i tre dagar.
När vi låg i sängen började det plötsligt vina som tusan genom fönstret (bodde på tionde våningen) och blåsa som attans! När jag drog undan gardinen för att stänga fönstret lite mer lystes himmeln upp av världens blixtar! Och man kunde se att regnet ÖSTE ner. Det handlar kanske om tio minuter efter att vi kom in.. vi hade ingen aning om att det kanske skulle börja regna - solen hade ju gått ner och himmelen var rosa när vi började gå från restaurangen strax efter 22. Tur att vi slapp vara ute i det vädret - jag hade min "bröllopsklänning" på mig. Väldigt glad över att slippa springa genom Köpenhamn i en genomskinlig klänning 🙈
Tio år som din! ❤️

Fredag den 10 augusti tackade vi Köpenhamn för den här gången med ett löfte om att komma tillbaka igen. Så härlig stad! Och vi var bara i centrum, centrum. Finns ju så mycket mer att utforska 😊 vi tog färjan tillbaka från Helaingør till Helsingborg och styrde vår kosa mot Joakims andra överraskning, min tioårspresent till honom kan man säga. Vi skulle nämligen till Falkenberg för att se på revyn på Vallarna. Han älskar buskis min man. Jag älskar det inte, men live är ändå bättre än på tv och vad gör man inte för sin kära make 😘
Pilsner och penseldrag tror jag föreställningen hette i år - bitvis väldigt rolig faktiskt! Skådespelarna är riktigt bra, det kan man inte förneka! 😂🙈

Lördag den 11 augusti åkte vi hem. Vi tog svängen förbi Ullared för ett stopp på gekås. Fyllde på barnens förskolegarderob lite grann samt lite annat smått och gått för 3500 kronor.. jojo, det är alltid härligt att lämna gekås 😅
På kvällen njöt vi av att vara hemma och bara vara för en gångs skull.
Hotellet i Falkenberg kan ha haft den skönaste sängen någonsin - Hamngatan 27. Bo där om ni ska till Falkenberg!

Söndag den 12 augusti var sista dagen på Joakims semester och jag städade lite innan jag satte mig i bilen för att hämta hem barnen. Det var så underbart att få krama om dem igen! Båda skrek av glädje och sprang till mig i hallen men efter en snabb kram och ett "vad glad jag är att du kom mamma!" Återgick Hugo till det han höll på med 😅 Nora däremot skulle visa en massa saker och sitta i mitt knä eller vara i min famn resten av kvällen - mys, mys, mys! Tanken var att vi skulle stanna över natten men när jag ätit kvällsmat hos mamma och pappa bestämde jag mig för att vi  lika gärna kunde åka hem direkt. Jag var pigg efter att ha fått sova som jag ville i en vecka. 😂 Så det gjorde vi. Tror vi var tillbaka i Gislaved strax före midnatt.

En såååå underbar vecka! Välbehövligt med tid för bara oss, riktig tid. Inte tid hemma för att städa, fixa och trixa. Tid att göra vad vi ville, när vi ville ❤️