Tio saker bebisar behöver

Nu med två små skatter tycker jag nästan att jag kan titulera mig som expert på vad små bebisar med mitt och Joakims DNA behöver ha för saker de första tre månaderna. Förutom de uppenbara sakerna som babyskydd, någonstans att sova (spjälsäng/vagga/bedside crib) kläder och vagn är följande de viktigaste sakerna i deras och därmed mitt liv.

1. En sovpöl! Hugo bodde i sin i nästan ett halvår. Nora har bott i sin i tre månader och än trivs hon. Vi har den i soffan, i bedside criben på natten, på golvet utanför duschen, på bordet när vi äter och ute på altanen. Bådas har varit från NGbaby - deras är större än de traditionella babynest (som Nora nog hade vuxit ur redan!)

2. Små kräkhanddukar från IKEA. Tror de heter kramas eller något liknande och säljs i tiopack eller något. Ovärderliga! Används under huvudet i sovpölen dygnet runt, under hakan vid matning (med flaska eller amning spelar ingen roll handduken ska vara på plats!), på axeln vid rapning, torka kräks och dregel med helt allmänt och annat som tänkas spillas.

3. Ett skötbord! Såklart man kan byta blöjan i soffan eller på golvet men det är SÅ skönt för ryggen med ett ordentligt skötbord! Hugo får fortfarande hoppa upp på det när jag byter blöja på honom - oftast ialf.

4. Ett babygym. Större behov nu till Nora än med Hugo egentligen. Nora ligger gärna på rygg och tittar på saker och i babygymet känns det säkrare med vildingen Hugo i närheten än när hon ligger på en filt.

5. Filtar! Mina små somnar väldigt sällan utan att ha en filt över sig - oavsett värme! När de väl somnat sparkar de av sig filten men de måste ha en i början - precis som sin mamma!

6. Gosedjur. I mängder! Hugos favoriter heter Ninen och Mu. En av dem måste alltid vara i närheten = tvätta dem inte samtidigt! Nora har en katt och en elefant som hon så smått börjat intressera sig för hos sig i sovpölen, vagnen och babyskyddet. Hon har dessutom fått en kanin och en häst - men de bor än så länge i spjälsängen.

7. Babysitter. Hugo gillade den som vibrerar och spelar musik bäst. Den fick han när han var nästan fem månader. Hittills är Nora inget stort fan av den. Hon gillar däremot den babysitter Hugo fick i välkommen till världen present av mormor, morfar och mostrarna. Där sitter hon gärna korta stunder och pratar med figurerna :)

8. Bärsele. En bekväm bärsele är guld värt! Lånar en riktig, ny babybjörn av min syssling nu och den har redan använts mer än vad den äldre babybjörnselen vi köpte begagnat till Hugo någonsin användes. Den är så krånglig att ta på och av. Så en ny var helt klart trevligt att få tag på - speciellt eftersom Nora inte alltid är ett fan av vagnen!

9. Badbalja. Nödvändigt tills bebisen kan sitta själv anser jag!

10. Nappar. Nora har börjat vägra sina och tar istället till tummen men än har jag inte gett upp!

Tips till gravida som känner sig lite vilse i den här världen! De tre viktigaste sakerna förutom babyskydd, kläder och vagn är helt klart SOVPÖL, SKÖTBORD och KRÄKHANDDUKAR.
Har man det hemma när bebisen kommer kan man skaffa allt annat när det visar sig vem bebisen är 😊

Snart ska jag nog börja introducera bumbostolen för Nora korta stunder. Det får bli tips nr 11. 😊YHon sitter ju för sig själv korta stunder i famnen och i soffan så det kanske är läge att ta fram den nu 😊 väntade lite för länge innan jag satte Hugo i den så nu ska jag prova om Nora är redo!



Kommentarer
Postat av: Sandra

Mycket bra inlägg! :)

2016-08-29 @ 20:23:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: